بازاریابی

بازاریابی

این وبلاگ برای ارائه مطالب علمی در خصوص بازاریابی بوجودآمده است، تا شاید بتوانیم گامی کوچک در راستای رشد و تعالی دانش در کشور عزیزمان برداریم.
بازاریابی

بازاریابی

این وبلاگ برای ارائه مطالب علمی در خصوص بازاریابی بوجودآمده است، تا شاید بتوانیم گامی کوچک در راستای رشد و تعالی دانش در کشور عزیزمان برداریم.

تکلیف - شناسایی و تحلیل عوامل درونی و بیرونی و ماتریس رقابت (CPM)

نمونه برنامه ریزی استراتژیک مربوط به شرکت فعال در زمینه مهندسی و پیمانکاری  

  عوامل خارجی

·      فرصت ها

عوامل محیطی دور

1.       اهمیت بالای حوزه معدن و صنایع معدنی در سیاست های بالادستی در جهت رشد اقتصادی کشور

2.       دشوار بودن ورود شرکت های خارجی به کشور به دلیل تحریم ها

3.       تغییر دولت در ایران و خوش بینی به مسیر تنش زدایی در سطح بین المللی

       4.       وجود تمایل به خودکفایی و قانون حداکثر استفاده از توان داخل

5.       وجود شرکت های خارجی درگیر با بحران های مالی و مدیریتی  ودارای دانش فنی و امکان جذب توان آنها

6.       روند رو به افزایش توجه به مسایل زیست محیطی و ایجاد فرصت برای نوآوری

عوامل محیطی نزدیک

7.       امکان جلب اعتماد بیشتر مشتریان به اخذ پروژه های EPC در صورت گسترش محدوده خدمات مهندسی در شرکت

8.       امکان ارایه خدمات مکمل نظیر طراحی های سازه ای  با استفاده از توان مهندسی تامین و ساخت موجود در شرکت

9.       ضعیف شدن رقبا با توجه به شرایط اقتصادی سال های اخیر و امکان جذب نیروهای توانمند آنها

10.   وجود خلا در بازار داخلی در حوزه طراحی پایه و امکان کسب سهم بازار با ایجاد توان مهندسی پایه

11.   وجود شرایط دشوار برای ورود شرکت های تازه وارد به این بازار به دلیل سرمایه گذاری بالای مورد نیاز

12.   وجود موسسات و شرکت های دانش بنیان و متخصصانی که امکان همکاری با آنها وجود دارد.

·      تهدید ها

عوامل محیطی دور

1.       وجود محدودیت ها در امکان دسترسی به دانش، تکنولوژی و تجهیزات مناسب خارجی به دلیل تحریم‌ها

2.       امکان ادامه یافتن شرایط رکود تورمی در سال های آتی

3.       عدم ارزش گذاری صحیح فعالیت های مهندسی در کشور

4.       فاصله زیاد توان تکنولوژیک داخل کشور با سطح جهانی

5.       محدود بودن درآمدها به تعرفه های مصوب که متناسب با رشد هزینه ها رشد نمی کنند.

عوامل محیطی نزدیک

6.       تعداد اندک شرکت های مهندسی دارای قابلیت و توانایی های خلق ارزش و قدرت چانه زنی بالای آنها

7.       نبود زیر ساخت های لازم و دشوار بودن ایجاد رابطه بلند مدت با شرکای تجاری در کشور

8.       حضور رقبای دارای سابقه که اعتماد و روابط غیر رسمی بهتری با مشتریان دارند

9.       حضور رقبا با قیمت های رقابتی و دارای انعطاف و ریسک پذیری بیشتر

10.   عدم اعتماد مشتریان به توان شرکت های داخلی به ویژه در حوزه طراحی مهندسی

11.   آشنایی کم کارفرمایان با روال های انجام پروژه و مدیریت حرفه ای ارکان پروژه

12.   محدودیت توان فنی در داخل کشور به ویژه در حوزه ساخت

عوامل داخلی

·      نقاط قوت

1.       کسب تجربه در پروژه های مجموعه 

2.       توان مالی و ارایه اسناد تضمینی در مناقصات

3.       توانایی برآورد و اعلام قیمت مناسب در مناقصات

4.       حمایت میدکو از توسعه سیستمی شرکت

5.       وجود افراد خبره و توانمند در راهبری شرکت

6.       جوان بودن شرکت

7.       وجود نیروهای متخصص و تحصیل کرده در شرکت

·      نقاط ضعف (ساختار سیستم، بخش مالی، سرمایه های انسانی و بازاریابی و توسعه بازار)

1.       بخش های مختلف ساختار سازمانی به شکل متناسب و متوازن رشد نکرده اند.

2.       تفویض اختیارات در شرکت جهت تسریع امور باید گسترش یابد.

3.       ضعف در مستندسازی و نگهداری سوابق و مستندات وجود دارد.

4.       فرآیندهای سازمان به صورت ساخت یافته و یکپارچه طراحی و مدیریت نمی شوند.

5.       مدیریت و کنترل تامین و برون سپاری ها باید نظام مند شود.

6.       نیاز به توسعه ساختار مناسب برای توسعه و مدیریت ارتباط با نهادهای مالی

7.       بالا بودن ریسک سرمایه شرکت به دلیل اینکه سهم زیادی از آن به شکل دارایی جاری در پروژه ها قرار گرفته است.

8.       محدود بودن منابع مالی شرکت برای پوشش دادن هزینه های توسعه ای.

9.       نیاز به استقرار یکپارچه مدیریت منابع انسانی برای مدیریت توسعه و نکهداشت سرمایه های انسانی

10.   ضعف در مکانیسم های شایسته محوری در مدیریت منابع انسانی

11.   وجود برخی تفکرات مدیریت دولتی و مدیریت وظیفه ای در شرکت

12.   نیاز به تقویت کارکرد بازاریابی و معرفی خود به مشتریان

13.   ضعف در مستند سازی تجربیات قبلی بازاریابی و توسعه بازار

14.   نیاز به توسعه و مدیریت شراکت های تجاری و شبکه تامین

نظر به گستردگی عوامل داخلی و خارجی و با توجه مشورت انجام شده با مدیران ارشد شرکت و الویت های مورد نظرشان، ماتریس نهایی به صورت ذیل میباشد.

ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE)

ماتریس ارزیابی عوامل خارجی

ردیف

عوامل خارجی 

ضریب
اهمیت

رتبه

نمره(ضریب اهمیت * رتبه )

فرصت ها

1

اهمیت بالای حوزه معدن و صنایع معدنی در سیاست های بالادستی در جهت رشد اقتصادی کشور

0.15

3

0.45

2

دشوار بودن ورود شرکت های خارجی به کشور به دلیل تحریم ها

0.06

2

0.12

3

وجود تمایل به خودکفایی و قانون حداکثر استفاده از توان داخل

0.15

3

0.45

4

ضعیف شدن رقبا با توجه به شرایط اقتصادی سال های اخیر و امکان جذب نیروهای توانمند آنها

0.08

4

0.32

5

وجود خلا در بازار داخلی در حوزه طراحی پایه و امکان کسب سهم بازار با ایجاد توان مهندسی پایه

0.06

3

0.18

6

وجود شرایط دشوار برای ورود شرکت های تازه وارد به دلیل سرمایه گذاری بالای مورد نیاز

0.07

4

0.28

تهدیدها

1

امکان ادامه یافتن شرایط رکود تورمی در سال های آتی

0.12

3

0.36

2

فاصله زیاد توان تکنولوژیک داخل کشور با سطح جهانی

0.07

1

0.07

3

نبود زیر ساخت های لازم و دشوار بودن ایجاد رابطه بلند مدت با شرکای تجاری در کشور

0.08

3

0.24

4

حضور رقبا با قیمت های رقابتی و دارای انعطاف و ریسک پذیری بیشتر

0.10

2

0.2

5

عدم اعتماد مشتریان به توان شرکت های داخلی به ویژه در حوزه طراحی مهندسی

0.06

2

0.12

 

جمع نمره

1.00

 

2.79

ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE)

ماتریس ارزیابی عوامل داخلی

ردیف

عوامل داخلی

ضریب اهمیت

رتبه

نمره(ضریب اهمیت * رتبه )

قوت ها

1

کسب تجربه در پروژه های مجموعه

0.08

2

0.16

2

توان مالی و ارایه اسناد تضمینی در مناقصات

0.09

4

0.36

3

توانایی برآورد و اعلام قیمت مناسب در مناقصات

0.08

4

0.32

4

وجود افراد خبره و توانمند در راهبری شرکت

0.11

2

0.22

5

وجود نیروهای متخصص و تحصیل کرده در شرکت

0.1

2

0.2

ضعفها

1

بخش های مختلف ساختار سازمانی به شکل متناسب و متوازن رشد نکرده اند.

0.08

2

0.16

2

فرآیندهای سازمان به صورت ساخت یافته و یکپارچه طراحی و مدیریت نمی شوند.

0.1

1

0.1

3

بالا بودن ریسک سرمایه شرکت به دلیل سهم زیاد دارایی جاری در پروژه ها

0.07

3

0.21

4

ضعف در مکانیسم های شایسته محوری در مدیریت منابع انسانی

0.08

2

0.16

5

وجود برخی تفکرات مدیریت دولتی و مدیریت وظیفه ای در شرکت

0.1

1

0.1

6

نیاز به تقویت کارکرد بازاریابی و معرفی خود به مشتریان

0.11

2

0.22

 

جمع نمره

1.00

 

2.21

ماتریس بررسی رقابت (CPM)

ماتریس بررسی رقابت

عوامل تعیین کننده موفقیت

وزن

شرکت معیار صنعت
خاور میانه

شرکت بین المللی
مهندسی ایران

شرکت مهندسی فن آور
معادن و فلزات

رتبه

نمره نهایی

رتبه

نمره نهایی

رتبه

نمره نهایی

کیفیت محصول (خدمات)

0.11

3

0.33

3

0.33

3

0.33

وضع مالی 

0.15

2

0.3

3

0.45

3

0.45

قیمت رقابتی 

0.18

3

0.54

3

0.54

3

0.54

مدیریت

0.12

3

0.36

2

0.24

3

0.36

بازاریابی و توسعه بازار 

0.15

3

0.45

3

0.45

3

0.45

دانش فنی و بروز

0.1

2

0.2

3

0.3

3

0.3

تجربیات کاری

0.11

2

0.22

4

0.44

3

0.33

وفاداری مشتریان

0.08

3

0.24

2

0.16

3

0.24

جمع

1.00

 

2.64

 

2.91

 

3.00

با توجه به شکل فوق و بررسی ماتریس نه خانه ای عوامل داخلی و خارجی، استراتژی حفظ و نگهداری یا ثبات بهترین استراتژی میباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد