بازاریابی

بازاریابی

این وبلاگ برای ارائه مطالب علمی در خصوص بازاریابی بوجودآمده است، تا شاید بتوانیم گامی کوچک در راستای رشد و تعالی دانش در کشور عزیزمان برداریم.
بازاریابی

بازاریابی

این وبلاگ برای ارائه مطالب علمی در خصوص بازاریابی بوجودآمده است، تا شاید بتوانیم گامی کوچک در راستای رشد و تعالی دانش در کشور عزیزمان برداریم.

کارگاه - نقشه ذهن مشتری با استفاده از روش Laddering

 نقشه ذهنی (Mind Mapping) چیست؟

نقشه ی ذهنی یک ابزار کارآمد برای طوفان ذهنی (brain storming) که به صورت مختلف ایده های مختلف،مشکلات و موضوعات مختلف و روابط بین آنها را نشان می دهد. این روش کمک می کند تا ضمن مرتب کردن و نظم دادن به اندیشه های مختلف موجود در ذهن فرد یا افراد بتوانیم ادراک بهتری از موضوعات پیچیده پیدا کنیم

ادامه مطلب ...

روش مصاحبه عمیق

 روش مصاحبه عمیق

 

مصاحبه عمیق: در این نوع از مصاحبه، رویکرد پژوهشگر  می تواند  کمابیش  هدایت کننده می باشد اما به هر شکل  اوست که  موضوع مورد مصاحبه عمیق را پیشنهاد می کند. پژوهشگر آزادی  کاملی  در اداره  مصاحبه دارد همان طور که مصاحبه شونده نیز در پاسخ هایش از آزادی کامل برخوردار است. در این مورد انجام تعدادی مصاحبه مفید به نظر می رسد.  در مصاحبه عمیق نیز، پژوهشگر  تلاش می کند محتوای پنهان مصاحبه را مشاهده  کرده و آن را به شیوه ای کیفی تحلیل کند.  مصاحبه عمیق در این روش بر فرد متمرکز است.  ادامه مطلب ...

مدل نیروهای پنج گانه پورتر "Porter five forces analysis"

 تجزیه و تحلیل رقابت: الگوی مبتنی بر پنج نیروی پورتر

 

مایکل پورتر این پنج عامل را در تجزیه و تحلیل صنعت لازم می‌داند. تاثیر و تاثر این پنج عامل بر روی یکدیگر ماهیت و یا شدت رقابت در صنعت را مشخص می‌نماید. این قدرت جمعی نیروها است‌که ظرفیت سودآوری‌نهایی یک تجارت را معین می‌نماید. پورتر معتقد است‌که تمامی شرکت‌ها به دنبال سود هستند و عاملی که میزان سود را تعیین می‌نماید، عامل شدت رقابت است و اگر شدت رقابت مشخص باشد، سودآوری نیز مشخص می‌گردد. در این راستا وظیفه‌ی استراتژیست‌ها، جستجوی موضعی در صنعت است‌که در آن ، شرکت‌ها بتوانند در برابر این نیروها از خود دفاع کرده و یا به نفع خود، بر آنها تأثیر گذارند.

ادامه مطلب ...